CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, August 18, 2009

bErMaKnA uTK aKu

Hari ni 18 Ogos tarikh awek aku konvo kat UKM.. Awal pagi lg dia tye aku yg aku jd g x tgk dia konvo, aku ckp jd.. Aku dgr suara dia hepi sgt ble nk tau yg aku nk dtg.. Pagi tu kul 8 aku siap2kan diri, sempat lg aku basuh kete hari ni.. hahaha.. Hari ni jgk hari yg aku rase paling berdebar2 utk aku.. nk tau nape??


Sbb hari ni jgk aku 1st time jmp mek ngan abah dia.. Rase x tenang je bile fikir, mane tau aku buat sumthing yg pelik2 depan parents dia nt.. Aku doa byk2 minx2 aku dijauhkan dr sume tu.. Pagi tu b4 pergi, aku sempat lg nk tukar hp ngan kwn aku, hp aku rosak, tu yg tukar tu, thanks la kat kwn aku sbb sanggup tlg aku..


Bile sampai je kat Dengkil, awek aku kol dia ckp yg dia ni dh kuar dr dewan, aku terkejut jgk sbb kat jadual tu sepatutnye diorg siap kul 12.30 padahal ms tu baru 11.50, aku ckp tggu aku kat dpn dewan Dectar..


Sampai je UKM aku terus park kete kat area masjid.. Aku kol dia nk tye kat mane pastu dia kate pandang kanan, aku pandang la kanan.. Alangkah terkejutnye aku ble aku tgk dia ngan parents dia dh ade kat situ, mcm tau2 je aku nk park kat masjid..


Awek aku sambut aku dgn senyuman n still pakai jubah lg.. Dia sempat ckp ngan aku yg mek ngan abah dia x sabar nk jmp aku.. Aku lak bg sejambak bunga ros hidup yg aku sempat bli mase tu sambil ucap tahniah kat dia. Tp bile dia ckp mcmtu, aku terus jd mcm terus lemah longlai.. Nervousnye tuhan jela yg yg tahu. Dia terus bwk aku jmp parents dia.


Dgn perasaan takut2 aku berjln kearah parents dia, bkn parents dia je sedara mara dia pun ade.. Ble makin dekat dgn diorg aku jd makin berani sbb parents dia senyum je.. Aku pun bls senyuman diorg.. Sampi je kat diorg, dia knalkan aku ngan mak ayah dia, sedara mara dia.. Aku pun salam diorg.. Mula2 tu mmg aku rase agak susah la ‘nk masuk’ ngan diorg sbb yela, kalau bergurau pun, gurauan diorg lain dgn gurauan kite yg kat Selangor ni..


Pastu bile dh blh ‘masuk’ ngan diorg, bkn main rancak lg aku berbual ngan diorg, sampai nk pecah perut aku bile ayah dia cite bnda kelakar. Sampai aku pun terlupe pasal awek aku, nasib baik awek aku x kisah.. hahaha.. ble awek aku nk anta jubah n amek sijil, awek aku ajak aku g sama.. aku minx kbnrn mak ayah dia, diorg pun bg..

Ble jln same ngan awek aku, aku nmpk yg awek aku ni asyik tersenyum je.. aku tye la knp?? pastu dia kate mak n ayah dia berkenan kat aku.. Aku pun tye la, mane dia tau??, dia jwb mase aku g toilet time mkn tghari td, ayah dia ckp yg dia suka kat aku, mak dia pun setuju..


Ble tau mcmtu aku rase hepi sgt, x tergambar ngan kate2 ble tau mcmtu.. Siap je pulangkan jubah n amek sijil, jam dh tunjuk kul 4, ayah dia ajak aku g rmh sedara dia kat Pandai Dalam, aku pun setuju la. Ayah n mak dia termasuk dia sekali naik kete aku, pastu sedara dia yg lain naik lg 1 kete..

Sampai je kat rmh sedara dia, kitorg still x abis2 gelak ble ayah awek aku ni asyik buat lawak je.. Kelakar jgk dia ni, bergegar 1 rmh ble kitorg sume gelak.. hahaha.. aku pun ape lg, ble ‘gile’ aku dh dtg, bertambah bergegar rmh tu termasuk sedara2 dia.. hehehe..


Jam dh tunjuk kul 9.30 mlm, aku pun rase nk blkla sbb dh lewat coz aku janji ngan membe aku nk pulang hp dia..


Aku minx kbnrn diorg sume aku nk balik dlu, tp diorg x bg sbb diorg kate ayah awek aku ni ade bnda nk ckp.. Aku pun tggu jela.. Siap je ayah dia mkn kuih yg tersedia kat atas meja, dia ckp ngan aku lbh kurang mcmni “Pakcik x kisah kau nk berkwn dgn siti tp pandai2 la jage batas2 ble jmp, pakcik pun suka kat kau, pakcik tgk kau gan siti bahagia sgt, pakcik berbesar hati nk kawinkan kau ngan siti, pakcik akan jd wali utk siti nt”


Ble ayah dia ckp mcmtu, aku jd tergamam sgt.. Rase nk nangis pun ade.. Aku cuma mampu ucap terima kasih je kat ayah dia. Pastu ayah dia ade ajak g rmh dia nt kat Kelantan tp aku x janji ble nk dtg, tgk kelapangan aku nt.. Aku terpandang kat awek aku, dia pun mcm dh nk menangis.. Suasana rmh yg tadinye riuh rendah ngan gelak tawa tiba2 senyap ble keadaan jd mcm serius..


Aku pun terus salam mak ayah awek aku n sume yg ade kat situ..Ayah dia sempat kirim salam kat mak ayah aku.. Awek aku lak anta aku kat kereta.. Sampai je kereta, aku start enjin, aku tgk awek aku cam sedih sgt, aku tau knp dia sedih sbb lpsni nth ble lg kitorg blh jmp.. tp aku gembirakan hati dia ngan buat lawak2 ckit.. ble dia dh ok, aku mulakan perjlnan aku utk blk ke rmh..


Dlm perjlnan aku matikan radio.. Aku berfikir yg btl ke Siti Aisyah ni jdkan utk aku, fikir blk kate2 ayah dia td, fikirkan reaksi seluruh keluarga dia ble aku ade td. Sebelum ni aku ade bwk dia jmp mak ayah aku, tenyata mak ayah aku pun sukakan dia .. Aku sbgai hambaNya cume berdoa agar hbgn kali ni btl2 kekal hingga akhir hayat aku.. InsyaAllah….

0 comments: